Homs: "Pretendre que no pugui ser consultat el poble de Catalunya és missió impossible"

Publicado en el en Cataluña por

Fotografia Elconseller Homs als estudis de la Cadena SER a Madrid

El conseller de la Presidència i portaveu del Govern, Francesc Homs, ha recordat que “estem a Espanya, en un país democràtic, en què es vota” i, en aquest sentit, ha assegurat que “pretendre que no pugui ser consultat el poble de Catalunya és missió impossible perquè es votarà d'una manera o altra”. Homs ha fet aquestes declaracions en una entrevista aquest matí al programa “Hoy por hoy” de la Cadena SER, on també ha reiterat que “no farem una consulta il•legal perquè no tindria sentit.” El conseller ha remarcat que el president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, no signaria el decret de convocatòria d’una consulta si està “recorregut i suspès” perquè seria “il•legal”,  i ha recordat algunes de les vies legals per portar-lo a terme.

Homs s’ha remès a la proposició de llei orgànica de delegació a la Generalitat de la competència per autoritzar, convocar i celebrar un referèndum, que va aprovar el Parlament, i ha aclarit que “l'objectiu d'una consulta és conèixer, en aquest cas, l'opinió del poble català sobre com vol que sigui el seu futur polític”. El portaveu ha recordat que en cas que “el vot fos afirmatiu generaria l'obertura d'una negociació amb les institucions de l'Estat, una modificació de les lleis i fins i tot de la Constitució”.

Aquesta entrevista s’emmarca en la campanya del Govern per explicar a l’Estat “com  i per què fem i plantegem aquestes coses”. Ha assegurat que l’Executiu català intentarà “explicar-se en totes les oportunitats que pugui” tot i que ha assegurat que “això no és nou”. “Hem fet moltes explicacions en molts moments en els darrers 30 anys”, ha reblat Homs. El portaveu també ha constatat que “falta diàleg a tots els nivells i al final si no es comparteix un cert diagnòstics sobre les coses que ens passen en relació al tema territorial català, després serà molt difícil saber trobar solucions”.

Pel que fa als comptes de la Generalitat per al 2014, aprovats ahir pel Parlament de Catalunya, el conseller ha recordat que “són els millors pressupostos que es poden fer en aquest context” i allò que està “al nostre abast en aquestes circumstàncies”. En aquest sentit, ha reiterat que “qualsevol polític de qualsevol partit li agradaria fer un altre tipus de pressupostos” per tal de “poder inaugurar equipaments i dotar els programes on es poden ajudar les persones que ho necessiten”.

Valoració de les darreres dades de l’EPA

El portaveu del Govern també s’ha referit a les darreres dades de l’Enquesta de Població Activa, de les quals ha assegurat que encara que “hi ha alguns indicadors que va millorant”, “representa que encara tenim un problema molt gros entre tots”, i que aquest 2014 “hauríem de tenir com a objectiu que els indicadors arribin a la realitat de la gent”. En aquest sentit, ha demanat “prudència respecte a aquests indicadors” però sense deixar de “veure una mica les coses de forma el més positiva possible dins de la dificultat que és majúscula”. Pel que fa concretament a Catalunya, ha explicat que en terreny econòmic hi ha una “certa estabilitat”.