Un cop revisat i analitzat el contingut del text del “Convenio para la creación de un Fondo Social de Viviendas” la Comissió Executiva l’Associació de Promotors Públics de Sòl i Habitatge de Catalunya (AVS Catalunya), ha estimat convenient difondre a l’opinió pública les reflexions sobre l’esmentat text i les carències que aquest presenta, amb l’objectiu de demanar a la Generalitat de Catalunya que – d’acord amb les entitats i empreses locals que treballen les polítiques d’habitatge al territori – s’estab

Un cop analitzat el text del “Convenio para la creación de un Fondo Social de Viviendas”, de data 17 de gener de 2013, la Comissió Executiva de l’Associació de Promotors Públics de Sòl i Habitatge (AVS Catalunya) ha estimat oportú difondre a l’opinió pública un conjunt de reflexions sobre el conjunt de les propostes recollides en el conveni:

1. Estem convençuts que els problemes derivats dels desnonaments, són causa d’exclusió per a moltes famílies, i que les institucions públiques els hem d’ajudar a resoldre. Des d’aquest punt de vista qualsevol aportació o millora és benvinguda i té el nostre suport.

2. No entenem, però, que tot i sent les CCAA, les administracions que tenen la competència exclusiva en política d’habitatge, hagin estat excloses d’aquest conveni. Considerem doncs, que la Comissió de Coordinació i Seguiment que es pretén inicialment estatal, s’hauria de constituir al nivell de cada Comunitat Autònoma.

3. Creiem sobrer que en la part expositiva del conveni, es faci constar que a les entitats de crèdit els preocupa el patiment social derivat dels desnonaments. Tenim la plena convicció que la ciutadania no té pas aquesta percepció.

4. Trobem absolutament fora de lloc, que els desnonats per una entitat de crèdit, hagin de presentar la sol•licitud a la mateixa entitat que els ha fet fora de casa, per aconseguir –si superen la pertinent avaluació- recuperar la seva perduda dignitat i el dret a un habitatge.

5. Creiem que els condicionants pels possibles adjudicataris són molt limitants i, en qualsevol cas, molt allunyats dels continguts de la ILP que recentment ha admès a tràmit el Parlament estatal. Alhora no entenem que la duració del contracte de lloguer estipulat en el conveni, pugui ser menor al fixat per llei.

6. La participació dels ajuntaments i diputacions, es preveu un cop s’adhereixin al conveni sense condicions. El conveni s’oblida dels gestors reals dels parcs socials (les nostres empreses associades), i reserva pels ajuntaments –que reben la pressió directament i sense matisos- un paper secundari i de mers consultors. La signatura incondicionada els dóna dret a emetre informes dels serveis socials, o a participar en l’avaluació si subscriuen convenis específics amb cada entitat de crèdit. Trist paper per les administracions més properes als ciutadans. Curiosament no es fa cap referència a cap treball de prevenció i mediació. Els poders locals només poden dir la seva, per avaluar al desnonat a petició de l’entitat de crèdit que l’ha expulsat. 

Un cop efectuades aquestes reflexions, AVS Catalunya estima oportú demanar a la Generalitat de Catalunya que –d’acord amb les entitats i empreses locals- procedeixi a establir un protocol d’actuació amb les entitats de crèdit signants del conveni, que tinguin la voluntat de crear el seu propi fons d’habitatges en el territori de Catalunya. Aquest protocol hauria de garantir que les administracions locals tinguin un coneixement previ dels habitatges que formaran part en cada cas del fons (amb el corresponent informe de les seves condicions d’habitabilitat), i, al mateix temps, assegurar el desenvolupament d’un treball global i conjunt amb les entitats de crèdit  que contribueixi a minimitzar en la mesura del possible, les conseqüències indesitjades dels desnonaments indiscriminats.