La consellera de Governació, Administracions Públiques i Habitatge, Meritxell Borràs, ha anunciat que, des d’avui mateix, els ciutadans podran consultar al web de l’Agència d’Habitatge de Catalunya el llistat de bancs, filials, i fons d’inversió que estan inscrits al Registre de pisos buits i ocupats sense títol habilitant de la Generalitat. D’aquesta manera, podran saber si el pis on viuen pertany a algun d’aquests bancs i demanar-los un reallotjament amb lloguer social si es troben en risc d’exclusió social, tal com preveu la Llei 4/2016, de mesures de protecció del dret a l'habitatge de les persones en risc d'exclusió residencial. La consellera Borràs també ha explicat que el Govern donarà accés telemàtic al Registre de pisos buits als ajuntaments perquè puguin aplicar les eines i els recursos previstos en aquesta llei.
Meritxell Borràs ha destacat que aquesta llei "és una eina clau de país, elaborada amb temps rècord i també desplegada amb rapidesa, perquè tenim el compromís de treure’n tot el suc possible per garantir el dret a l’habitatge de tots els ciutadans". Així mateix, també ha assegurat que el Govern donarà als ajuntaments tot el suport tècnic perquè puguin utilitzar-la per a les seves polítiques d’habitatge. "Hem de treballar colze a colze entre administracions. I la Generalitat serà al capdavant per donar a conèixer la llei, col·laborar i explicar fins on calgui quines eines tenen els ciutadans i quines els ajuntaments", ha dit.
La consellera ha fet aquestes declaracions en la inauguració de la primera jornada de formació sobre aquesta normativa, que ha tingut lloc a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC), i que ha comptat amb més de 200 participants, en gran mesura responsables d’habitatge, tècnics de serveis socials i responsables jurídics, i càrrecs electes. Es tracta de la primera de les set sessions que el Govern ha programat durant el mes de febrer i que es duran a terme a diferents punts del territori català, amb l’objectiu d’aprofundir en el coneixement de les eines que els municipis tindran al seu abast a partir d’ara, previstos en la nova llei. El Departament de Governació, Administracions Públiques i Habitatge organitza aquestes jornades, juntament amb l’Associació Catalana de Municipis i la Federació de Municipis de Catalunya.
La consellera ha estat acompanyada del secretari d’Habitatge i Millora Urbana, Carles Sala; el director de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, Jaume Fornt; la directora dels Serveis Territorials del Departament, Montserrat Grané; el president de l’Associació Catalana de Municipis, Miquel Buch, i el president de l’Àmbit de Territori, Sostenibilitat i Serveis Urbans de la Federació de Municipis de Catalunya, Amador Marquès.
Després de la inauguració de la jornada, la consellera Borràs ha presidit, també a l’EAPC, la sessió de constitució de la Comissió d’Habitatge i Assistència davant Situacions d’Emergència Social (CHASE) que agrupa les comarques de Barcelona, excepte Barcelona ciutat i la Catalunya Central, que constituiran les seves pròpies comissions la setmana vinent. En total hi haurà vuit comissions territorials, que analitzaran els casos de sobreendeutament i elaboraran plans integrals per solucionar-los.
Formació i eines per al desplegament de la nova llei d’habitatge
La formació oferta per la Generalitat i les entitats municipalistes s’estructura en tres blocs: el procediment de mediació i les Comissions d’habitatge i assistència per a situacions d’emergència social; l’expropiació temporal d’habitatges buits i lloguer social obligatori, i altres instruments amb incidència en les polítiques d’habitatge.
La programació inclou tres sessions a Barcelona (15, 21 i 22 de febrer, a l’EAPC), una a Tarragona (16 de febrer a la seu de la Diputació de Tarragona), una a Girona (17 de febrer a la seu de la Generalitat en aquesta ciutat), una a Vic (20 de febrer a la seu del Consell Comarcal d’Osona) i una a Lleida (24 de febrer a la Delegació del Govern). Tot i que per a la majoria de sessions les inscripcions continuen obertes, ja s’hi han inscrit gairebé 1.100 participants.
Aquestes jornades formen part del desplegament de les eines necessàries per aplicar la Llei 4/2016 de mesures de protecció del dret a l'habitatge de les persones en risc d'exclusió residencial, impulsada pel Govern i aprovada per unanimitat el desembre passat pel Parlament de Catalunya. Aquest nou text fixa instruments alternatius per donar resposta als punts de la Llei 24/2015 del mateix àmbit suspesos pel Tribunal Constitucional el passat mes de maig. En aquest sentit, preveu eines de mediació en casos de sobreendeutament; fixa l’obligació de lloguer social a famílies en risc d’exclusió residencial per part de les entitats financeres, les seves filials i fons d’inversió; i també preveu expropiacions de l'ús de pisos en cas de necessitat d’habitatge en municipis de demanda acreditada.
Per tal d’orientar els ciutadans, els ajuntaments i les entitats financeres a l’hora d’aplicar la nova llei, el Departament de Governació ha editat diverses guies perquè les puguin utilitzar com a eines de suport. De cara als ciutadans, s’han elaborat dues guies amb mesures destinades a les persones i famílies en risc de perdre l’habitatge habitual, ja sigui de lloguer o comprat amb un préstec hipotecari. Per als ajuntaments, s’ha elaborat una guia sobre el procediment a seguir en cas de voler iniciar l’expropiació temporal de l’ús d’habitatges buits per causa d’interès social.
Per a les entitats financeres, també s’ha elaborat un protocol que inclou els passos que han de tenir en compte les entitats financeres i persones jurídiques implicades en el desplegament de la nova llei a l’hora d’aplicar el dret de reallotjament amb lloguer social previst en la normativa. Finalment, també s’ha elaborat un modelatge que guia els ajuntament en els passos que han de seguir a l’hora de tramitar expedients sancionadors per a determinades infraccions en matèria de qualitat del parc immobiliari.
Constitució als municipis de les comissions d’habitatge i assistència
Pel que fa als processos de mediació entre famílies amb sobreendeutament i entitats financeres, la nova llei preveu la creació de comissions a tot el territori, formades per representants del Govern, les entitats socials, advocats, ajuntaments i entitats financeres, que analitzaran els casos de sobreendeutament i elaboraran plans integrals per solucionar-los. Amb aquest propòsit, aquesta setmana es comencen a constituir per tot el territori català les Comissions d’Habitatge i Assistència davant Situacions d’Emergència Social (CHASE). La consellera Borràs ha presidit aquest matí la sessió de constitució de la CHASE de les comarques de Barcelona, excepte Catalunya Central i Barcelona ciutat, que tenen la seva pròpia comissió.
Els propers dies es constituiran la resta de comissions pel territori. Demà dijous, la consellera serà a Tarragona i Tortosa per presidir la constitució de les comissions de les comarques del Camp de Tarragona i de les Terres de l’Ebre, i divendres serà el torn de la comissió de Girona. També es constituiran properament les comissions de la Catalunya Central (dilluns 20 de febrer), la de Barcelona ciutat (dimecres 22 de febrer), la de Lleida (divendres 24 de febrer) i la de l’Alt Pirineu i Aran (dimecres 1 de març).
Aquestes comissions estan integrades per representants de diferents departaments de la Generalitat (Governació, Administracions Públiques i Habitatge; Empresa i Coneixement; Vicepresidència, Economia i Hisenda; Justícia; Treball, Afers Socials i Famílies); representants de l’Associació Catalana de Municipis; de la Federació de Municipis de Catalunya; del Consell de Persones Consumidores de Catalunya; de l’Associación Española de la Banca; del Consell de Col·legi d’Advocats de Catalunya; del Consell de Col·legis Territorials d’Administradors de Finques de Catalunya; del Consell de Col·legis d’Agents de la Propietat Immobiliària de Catalunya; de CCOO Catalunya; de la UGT Catalunya; i de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya.