L'Agència Catalana de l'Aigua busca millorar la gestió en riuades i sequeres

Publicado en el en Cataluña por

Fotografia Arnau Cangr?s, de l'?rea d'Abastament de l'ACA presentant

L’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) participa activament en la trobada del projecte europeu de prevenció de fenòmens meteorològics extrems, que se celebra aquesta setmana a Gènova (Itàlia). ANYWHERE reuneix experts del món científic -com ara el Sistema de Monitorització europeu de les Riuades European Flood Awareness System (EFAS) i l’Observatori europeu de Sequera- líders en la recerca entorn dels fenòmens climàtics; responsables de les administracions i les polítiques d’aigua i de protecció civil; i representants dels diferents usos de l’aigua.

L’ACA participa en aquest projecte per potenciar la innovació en l’àmbit dels riscos associats a l’aigua i avançar les possibles línies de col·laboració a través de l’intercanvi de coneixement. Responsables tècnics de l’ACA experts en hidrologia, gestió de recursos hídrics i dinàmica dels espais fluvials han presentat davant els socis d’ANYWHERE la seva experiència derivada de l’elaboració del Pla Especial de Sequera de Catalunya, actualment en fase d’informació pública, i el Pla de Gestió del Risc d’Inundacions. Així mateix, han participat en les reunions sobre cotreball entre el món científic i els usuaris per facilitar la transferència del coneixement desenvolupat cap a la societat. Entre les eines de la plataforma que s’han analitzat es troben el serveis d’alerta primerenca d’inundacions per als càmpings que formen part del projecte pilot que es realitza a Catalunya conjuntament amb el Departament d’Interior.

ANYWHERE és un projecte que vol ajudar les administracions i la ciutadania a respondre proactivament davant els fenòmens meteorològics extrems (inundacions,  sequeres  i  focs forestals, entre d’altres). La iniciativa promou el coneixement i el desenvolupament d’eines tecnològiques i serveis orientats a la reducció de riscos en origen associats als  fenòmens adversos meteorològics extrems. Liderat pel director del Centre de Recerca Aplicada en Hidrometeorologia  de la Universitat Politècnica de Catalunya, professor Daniel Sempere, consisteix en desenvolupar una plataforma multirisc d’àmbit europeu.

La aplicació de les noves tecnologies per facilitar l’accés a la informació al ciutadà i als promotors de les activitats en zones vulnerables, així com per potenciar la presa de decisions des de la proximitat al risc (subsidarietat) és un aspecte clau, tant per la concienciació del nivell d’exposició a zones de perill, com per la selecció de les mesures més efectives.

El contingut d'aquest comunicat va ser publicat primer al web de la Generalitat de Catalunya