La Filmoteca de Catalunya programa el divendres 2 de setembre i el dissabte 3 dues sessions dobles dedicades a l’artista Harun Farocki, guionista, fotograf i director de cinema alemany de cinema alemany, objecte actualment de l’exposició "Empatia" a la Fundació Tàpies i que es pot visitar fins al 16 d’octubre. Els quatre films que hem programat en dues sessions dobles, revelen el pensament profund de Farocki per esbrinar allò que hi ha darrere les imatges produïdes per la societat contemporània.
Harun Farocki va neixer el 9 de gener de 1944 a Novy Jicin (Neutitschein), en aquells moments Sudetengau, avui República Txeca. Entre 1966 i 1968 estudià a la recentment oberta Acadèmia de Cinema i Televisió de Berlín, DFFB de la qual va ser expulsat per motius polítics a causa de pertànyer al grup Agitrop, creadors de films de propaganda revolucionària. Durant deu anys va ser, a més a més, redactor i editor de la cèlebre revista de cinema "Filmkritik" on escriu articles rigurosos i d’alt compromís moral. Durant molts anys va exercir de professor a les universitats de Düsseldorf i Berkeley.
El 1990 s’aboca al món de les arts visuals creant diverses instal·lacions i celebrant exposicions col·lectives o individuals a museus i galeries d’arreu del món. Des de 1996 porta a terme diverses exposicions individuals i col·lectives en museus i galeries, exercint de professor a l’Acadèmia de Belles arts a Viena entre 2006 i 2011. Va morir a Berlin l’any 2014. Al llarg de 35 anys va produït més de 100 obres que inclouen cinema, televisió infantil, documentals, assajos cinematogràfics i cinema de ficció. Farocki és un arqueòleg de la imatge que esgrana com la cultura contemporània va moldejant la subjectivitat humana. Inspirat als seus inicis per la forma cinematogràfica de Jean-Luc Godard, va ser molt crític amb el cinema de Rainer Werner Fassbinder, Volker Schlöndorff i Wim Wenders, quan van fer films que ell considerava convencionals i previsibles.
El divendres 2 de setembre (19.00) projectem Peter Lorre - Das doppelte Gesicht La doble cara de Peter Lorre, un film que conmou sobre la vida d’aquest mític actor exiliat a Califòrnia. Farocki fa ús de fotografies i fragments de pel·lícules, reconstrueix els alts i baixos de la carrera de Lorre tot tenint en compte els imperatius econòmics i laborals de la indústria cinematogràfica de l’època. L’altre film d’aquest sessió és Jean Marie Straub und Danièle Huillet bei der Arbeit an einem Film nach Franz Kafkas Romanfragment Jean-Marie Straub i Danièlle Huillet estan rodant una pel·lícula segons la novel·la "Amèrica" de Kafka (1983), un autoretrat i un homenatge a Jean-Marie Straub, un mestre i cineasta exemplar per Farocki.
La pel·lícula mostra Farocki sota la direcció de Straub assajant un paper per al film Klassenverhältnisse (1984). La tècnica en la direcció de Straub i de la seva esposa Danièle Huillet és tan repetitiva i meticulosa que porten els intèrprets a l’extenuació. Farocki realitza un treball de resistència contra el cinema tradicional, contra el qual es rebel·len els seus films. La sessió del dissabte 3 de setembre (19.30 hores) acollirà la projecció de Der Geschmack des Lebens El sabor de la vida (1979), captura d’imatges sobre la vida quotidiana berlinesa alhora que recorda el Berlín dels anys vint retratat per Walter Ruttmann; seguidament Leben – BRD Vida – RFA (1989-90), dissecció sorprenent de la vida moderna a la República Federal d'Alemanya. El film mostra un país on res no passa si no és sense una preparació i un assaig. Les persones apareixen assajant els seus actes quotidians amb instructors que els donen indicacions com si fossin actors. Un film juganer, de vegades hilarant, sovint ominós, en què la vida se'ns mostra com una representació.
Més informació: www.filmoteca.cat
El contingut d'aquest comunicat va ser publicat primer al web de la Generalitat de Catalunya