Davant l'esborrany de Reial decret del Ministeri d'Educació que planteja una reducció de les ràtios al primer cicle d'Educació Infantil (0-3 anys), les entitats representatives de les llars d'infants privades i d'iniciativa social de Catalunya alerten que la mesura, sense el finançament necessari, suposaria la desaparició del 40% de la xarxa educativa
L'Associació Catalana de Llars d'Infants, l'Associació de Llars d'Infants de Catalunya i la Coordinadora d'Escoles Bressol de Catalunya, com a entitats representatives de les llars d'infants privades i d'iniciativa social de Catalunya, manifesten el següent:
La reducció de les ràtios és una mesura pedagògicament positiva, però sense un increment proporcional del finançament públic suposaria la desaparició de la xarxa privada i d'iniciativa social del primer cicle d'Educació Infantil a Catalunya, que actualment representa prop del 40% de la xarxa educativa. Aquest finançament ha de permetre garantir la qualitat educativa, l'equiparació progressiva de les condicions laborals i salarials de les professionals amb la resta de l'etapa, i la viabilitat i l'estabilitat dels centres. Molts d'aquests centres tenen una llarga trajectòria i han estat històricament la llavor de l'educació infantil a Catalunya des dels anys seixanta i setanta.
L'esborrany s'ha elaborat sense cap procés de diàleg ni consulta amb les organitzacions representatives del sector, malgrat que aquestes llars constitueixen una part essencial del sistema educatiu català.
La desaparició de la xarxa educativa de primer cicle privada i d’iniciativa social tindria conseqüències molt greus per a milers d'infants i famílies, que veurien limitat l'accés a una plaça educativa en una etapa clau per al seu desenvolupament.
L'actual oferta pública continua sent insuficient per donar resposta a tota la demanda existent i no podria absorbir la desaparició d'una part tan significativa de l'oferta educativa, amb el consegüent risc de col·lapse del sistema.
La mesura també tindria un fort impacte laboral, amb la desaparició de milers de llocs de treball directes i indirectes en un sector altament feminitzat.
Catalunya parteix, a més, d'una situació especialment vulnerable. Les entitats fa anys que denuncien l'infrafinançament estructural que pateix el sector i han acreditat que Catalunya és una de les comunitats autònomes amb un menor suport econòmic a les famílies que opten per una llar d'infants privada autoritzada. Actualment, l'ajut públic és de només 72,72 euros mensuals per infant d'I2, una quantitat clarament insuficient que evidencia l'infrafinançament que pateix aquesta xarxa i que esdevé un greuge comparatiu amb la gratuïtat d’aquest curs a la xarxa pública. Aquesta realitat fa encara més inviable l'aplicació d'una reducció de les ràtios sense un finançament suficient.
A escala estatal, les organitzacions representatives del sector alerten que una reducció de les ràtios sense el corresponent finançament podria deixar sense plaça més de 225.000 infants, prop de la meitat del total d'alumnes escolaritzats al primer cicle d'Educació Infantil, i suposar la pèrdua de més de 60.000 llocs de treball.
Davant d'aquest escenari, les tres entitats reclamen al Ministeri d'Educació "l'obertura immediata d'un procés de diàleg amb les organitzacions representatives del sector i demanen que qualsevol modificació normativa incorpori una memòria econòmica suficient que garanteixi la viabilitat, l’estabilitat dels centres i l’aplicació efectiva".
"Aquest no és un debat entre educació pública i educació privada. És un debat sobre com garantir el dret a l'educació de tots els infants des del primer cicle d'Educació Infantil. Per a les entitats signants, preservar la viabilitat i l'estabilitat de la xarxa és una condició imprescindible per garantir aquest dret. La xarxa pública i la xarxa privada autoritzada són complementàries i només comptant amb totes dues serà possible garantir una oferta suficient, de qualitat i sostenible per a totes les famílies".